5 landen in 20 dagen!

18 oktober 2014 - Salima, Malawi

“Ik zit verkeerd, er is vast nog een Nomad-truck”, was mijn eerste gedachte toen ik 5 grijsharige mensen zag zitten. Maar nee, ik zat toch goed. Een zeer gevarieerde groep mensen tijdens de tour, leeftijd 22-74, uit Oostenrijk, Duitsland, Australie, Canada, Nederland en Argentinie. Mijn shock was snel voorbij door een erg gezellig subgroepje (Ozzie +NL), met wie ik de jeep in Serengeti deelde. Ik zal even per land vertellen wat mijn belevenissen waren. Het zal wel een lang verhaal worden, dus kies het land dat je het meeste interesseert, anders wordt het een lange zit ;-)

Tanzania
Serengeti NP
Wat was dat gaaf! Ik had in Kenya al veel dieren gezien, maar dat was niets vergeleken met Serengeti. We waren er 3 dagen, en elke dag overtrof weer de andere. De eerste avond heb ik meer leeuwen gezien dan ik waarschijnlijk ooit zal zien. Leeuwenwelpjes rondom de jeep en grote aantallen chillende leeuwen. Verder een prachtige zonsondergang, veel zebra’s, olifanten, hyena’s, pumba’s, struisvogels, springdingen enzovoorts. Ik deelde een tent met een Oostenrijks meisje, en Evans (onze vertaler Duits uit Kenya) deelde ons tijdens het avondeten mee dat we ‘s nachts beter niet naar de wc konden gaan. Vanwege de droogte zaten er nog wel eens wilde dieren in de toiletgebouwen. Ik durfde maar 1 biertje te drinken!

De 2e dag vroeg vertrokken. Na enkele minuten al een grote kudde olifanten die vlak langs de auto liepen. Karlijn en Heleen, jullie waren waarschijnlijk flauwgevallen! Heel veel hippo’s, buffels, gnoes, hyena’s en 3x een luipaard (maar ver weg). Leeuwen een zebra op zien peuzelen, terwijl de jakhalzen en hyena’s zich op een afstand verzamelden om de restjes op te peuzelen.
Die nacht werd ik wakker door een luid gebrul. Er zat iets te knorren en grommen voor onze tent, maar ik kon niet zien wat. Het leek wel een warthog, maar soms was het zo hard dat ik dacht dat het een hippo was. Olivia en ik samen bang en wakker, en natuurlijk moesten we ook nog plassen! Op een gegeven moment werden de geluiden iets regelmatiger, en durfden we onze hoofdjes uit de tent te steken. Geen dieren, het beestachtige geluid kwam van de snurkende Duitser in de tent voor ons, haha! We hebben hem maar ‘The Bear’  gedoopt en gauw een angstplasje achter onze tent gedaan.

De laatste dag Serengeti was supermooi, omdat het zo gevarieerd was. Een cheetah van dichtbij gezien, nerveuze zebra’s die een riviertje over wilden steken (wat een gek geluid maken zebra’s!) en een Thomson gazelle die op het punt stond om te bevallen, totdat een mannetje haar steeds wilde berijden. Lekker is dat, aangerand worden tijdens een bevalling. Maar ook het landschap was erg mooi. Het laatste stuk was erg groen en elke 100 meter zagen we mooie wilde dieren, onwerkelijk!

Op de terugweg nog gestopt in een Masai-village. Echt een interessante cultuur! Het is toch bijzonder dat hoe meer koeien je hebt, hoe meer vrouwen je kunt kopen. We hebben dorpen gezien waar het stamhoofd 20 vrouwen had! Ik word ondertussen al goed in het op en neer hupsen van een kralenketting op je borsten, terwijl je springt. Het is wel erg toeristisch, ze proberen je armbandjes te verkopen voor 50 US dollar ;-)

Ngorongoro-crater
Ngorogoro was erg mooi, vooral vanwege het landschap, de vele gnoes en vogels. Ook veel actieve en rondrollende hippo’s gezien. Zelfs geluncht aan een hippo-poel, maar ze bleven op een paar meter afstand relaxed in het water liggen. Neushoorns gezien, maar alleen door de verrekijker. Een van de jeeps lekte bezine en zat dus bijna zonder. De chauffeurs zogen de benzine uit de ene tank en spuugden dit vervolgens in de andere. Gadver! Uiteindelijk in 2 jeeps verder gegaan en bij de gate gewacht op de laatste jeep. Daar werd een van de Duitsers van achteren aangevallen door een baviaan. Best grappig om te zien, en hij was gelukkig ongedeerd! Nooit chips eten in het bijzijn van apen!

Lushoto
In Lushoto kwamen we aan het einde van de middag aan, maar met een aantal (de fanatieke, leuke mensen) wilden we nog graag een village walk doen. Dit was verrassend leuk! Een hele mooie wandeling door het dorp, tussen de huisjes, kameleons en akkers door, met tientallen kinderen die” Jambo Jambo” schreeuwden en zwaaiden. Handje vasthouden van de mzungu, en zo was ons groepje uitgebreid met een aantal kinderen. Onderweg een local biertje (warm) gehaald en deze opgedronken op het uitkijkpunt, waarvoor we op een rots moesten springen (sorry mama). De kids wachtten keurig op ons, hun neus snuitend in hun t-shirt.  Heerlijk om even iets te doen na steeds zo lang in de truck te zitten. Al bevalt de truck verder prima hoor. Ik kan heerlijk zitten en zelfs af en toe slapen als de weg niet te bumpy is.  Evans zit meestal naast me, en ik heb al veel van hem geleerd over Kenya en haar tradities, cultuur en gebruiken. Ik weet alles over zijn affaires, kinderen (bij verschillende vrouwen), religie, talen, stammen en ga zo maar door. Erg interessant, haha. Moeilijk voor te stellen dat ik in Nederland naar de burgemeester zou stappen om me getrouwd te laten verklaren, als ik 6 maanden verkering met iemand heb. Hier is dat de gewoonste zaak van de wereld, want na 6 maanden is het toch wel serieus, anders houd je iemand aan het lijntje.

Zanzibar
Zanzibar is echt een paradijsje! Hagelwitte stranden, blauwe zee, luxe hotels, cocktails... Heerlijk! 99% van de bevolking is moslim, de kleinste peutertjes zie je al een hoofddoek dragen. In Stone Town lekker rondgeslenterd. Op de vis/vlees/specerijen markt werd mijn aandacht getrokken door een man die in een koeienhoofd stond te hakken, waardoor een vrouwtje haar hand in mijn tas stak. Gelukkig zag iemand uit mijn groep dat en duwde haar weg. Oeps.. Later zagen we iemand die iets had gestolen onder handen worden genomen door de locals, ‘t zag er niet erg vriendelijk uit.
3 nachten in superdeluxe hotels met airconditioning. Ik miste mijn tent en slaapzak soms best een beetje. Wandelingen over het strand, een sunset-cruise in een zeilbootje, en een hele dag gesnorkeld bij Mnemba beach met Helen en Ella, waarbij we heel veel mooie kleurrijke vissen hebben gezien. De dagen vlogen voorbij! Ik had graag langer willen blijven om te genieten van de leuke mensen, mooie stranden en vele activiteiten.
In Dar Es Salaam konden we rustig afkicken van Zanzibar, aangezien we een prachtige camping aan zee hadden. Vroeg opgestaan voor de zonsopgang, daarna 2 nieuwe mensen in de groep verwelkomd. Een daarvan was een Argentijn van mijn leeftijd, erg gezellig! Mijn spaans is weer een beetje opgerakeld en ik had een maatje (naast de chauffeur) om ‘s avonds biertjes mee te drinken.

De laatste nacht in Tanzania brachten we in Iringa door. Hele hete douches (donkey-systeem) en een prachtige sterrenhemel. Diner bereid door de lokale tribe, in een prachtige mud-hut vol kaarsjes, petroleumlampen en kussens. Als toetje warme chocolademelk met amarula, hmmm!
Ik heb erg genoten van Tanzania. Weer erg vriendelijke bevolking, al zijn ze iets minder spontaan dan de Kenianen. Je moet echt vragen stellen als je iets wilt weten. Heb ook erg gelachen om de Masai- kindjes, die eerst lief zwaaien, maar zodra je terugzwaait om dollars vragen of hun middelvinger opsteken. Ach, ik snap het wel. Al die rijke blanken die naar die dure parken gaan....

Malawi
Mijn eerste indruk van Malawi was meteen erg goed! Prachtig uitzicht op Lake Malawi, veel mensen bij de waterpompen, vrouwen en kinderen die mais tot meel aan het stampen waren, mooie volle markten met veel chitenjis en voetballende kinderen langs de weg. Je merkt goed dat Malawi een stuk armer is. Je ziet nauwelijks kinderen met schoeisel, kleding is erg kapot en vies, hongerbuikjes, fietstaxi i.p.v. boda boda, weinig public transport en veel te veel kinderen die niet naar school gaan. Ook erg veel politiestops trouwens! Maar na een paar paspoorten te hebben gezien, mogen we vaak snel door.
Bij de kraampjes in Chitimba zag ik de helft van de inrichting in ons huis in Denekamp terug. Erg gezellig gekletst met de locals en Bao met een van hen gespeeld totdat het te donker werd.
 In Kande Beach werden we gewaarschuwd voor de vele irritante ‘beachboys’, maar dit viel reuzemee! Ik vind de mensen in Malawi tot nu toe nog het allervriendelijkst! Een village tour in Kande Beach gedaan, met een bezoekje aan de basisschool en kliniek. 160 kinderen in 1 klas, met 1 of 2 leraren.. Ik vind het niet zo gek dat veel kinderen hun examens niet halen in Standard 8? De kliniek was heel schrijnend. Stonden we ineens in een ruimte waarin 3 moeders met hun pasgeboren baby’s en een ernstig ziek kindje met malaria lagen. Erg ongemakkelijk en naar om daar te zijn, wist niet hoe snel ik daar weg moest komen. Het ergste is dat een aantal Duitsers dan ook nog gewoon foto’s maken! Onvoorstelbaar!!
‘s Avonds gingen we bij de locals eten, erg lekker! Daarna gingen de kinderen voor ons dansen. Priceless! Ik heb me kapot gelachen, wij deden ook af en toe mee in de battle. In nog geen 100 jaar ga ik zo kunnen dansen als deze kinderen dat kunnen, geweldig!

Zambia
South Luangwa NP.
Wakker worden, omgeven door tientallen aapjes die takjes op je tent gooien, hippo’s en overstekende olifanten in de rivier voor je... Geen verkeerde dag om 24 te worden. SL is een erg mooi park, boordevol hippo’s. ‘s Ochtends een walking safari gedaan, waarbij we hele mooie dingen hebben gezien en hebben genoten van de kleine dingen, zoals een kreupele buffel, een impalaskelet in een boom, een dode olifant en de medicinale krachten van bomen. Ook wilde honden gezien, wat best wel zeldzaam is! ‘s Avonds een night-gamedrive, heel tof! Een aantal luipaarden van dichtbij gezien, onze gids was niet bang of off-road te rijden, haha.
Terug op de camping was ik mijn haren sinds 10 dagen weer aan het borstelen, werd ik geroepen dat ik moest komen. Met een vogelverschrikkerskapsel werd ik toegezongen door de groep, erg lief. Er was taart, chocola, ballonnen en 2 olifanten! Die vonden de boompjes op de camping erg lekker.
De volgende ochtend nog een dorp in Zambia bezocht. Het eerste dorp waar ik een kindje met een luier om heb gezien! Verder veel kindjes die met zelfgemaakte autootjes speelden die ik herken van de foto’s van vroeger en zelfgemaakte ballen van plastic zakken. Daarna naar de tribal texture, waar ik alles wel had willen kopen, zo mooi!

Zim en Zam
Na 2 dagen veel rijden (600 km per dag) kwamen we aan in Zimbabwe, waar de tour eindigde. Iedereen verbleef in luxe hotels, in afwachting van de volgende tour richting Zuid-Afrika. Ik heb echt een hele leuke tijd gehad en veel mooie plaatsen gezien. Het was alleen te gemakkelijk om steeds in de truck te stappen, uit te stappen, je tent op te zetten, eten, biertje drinken, slapen... En dat riedeltje steeds maar weer. Ik vind het toch leuker om die onzekerheid en vrijheid te hebben en het zelf uit te zoeken. Het was een fijne start en mini-cursus Afrika, maar voortaan doe ik het liever zelf.

Ik bleef in het partyhostel van Victoria Falls. Of je nu wilde of niet, je moest wel mee feesten, want slapen kon toch niet met de harde muziek en dronken mensen naast je kamer. In Vic Falls heb ik geraft (zie foto’s op facebook), met Martin (de Argentijn) de watervallen bekeken en een bungeejump van de Vic Falls bridge gedaan. Allemaal erg mooi en gaaf! Ik voelde me weer echt een backpacker, heerlijk! Het leukste aan Zim waren echter de mensen. Ik heb een paar mensen leren kennen, met de meest bizarre namen (Bornwell, Titanic, Wiseman, Schoolboy, Babyface, Learnmore, Givemore, Silent, Peaceful) waarbij ik heb geslapen, mee heb gegeten en een aantal dagen heb doorgebracht. Daarna naar Livingstone in Zambia, de dagen weer doorgebracht met de mensen uit Zim en vrienden van hen uit Zam. Erg gezellig! Zij hebben me naar het vliegveld gebracht, waar ik 2 keer in de verkeerde rij stond omdat er nergens iets stond aangegeven. Er waren wel schermen, maar die stonden allemaal uit (kostenbesparing?). Ik hoop in december (als m’n visum voor Malawi verloopt) weer terug naar Zimbabwe te gaan! Vond het echt een superleuke stad, waar ontzettend veel te doen is en waar ik leuke mensen heb om naar terug te keren.

Ondertussen heb ik heel wat telefoonnummers gescoord van mensen die ik nog een keer op moet zoeken. Dat zal afkicken worden als ik in NL straks niet meer van iedereen briefjes met hun nummers krijg. Mannen zijn hier niet verlegen om je na 2 minuten ten huwelijk te vragen...
Omdat Nederlanders niet zo vrijpostig zijn, geef ik zelf maar mijn nummer ;) 0995533222.

1. Jeanne van kampen:
    21 oktober 2014
    Hallo Annemiek
    Je bent goed bezig als ik terug ben in Nederland zal ik alles op mijn gemak lezen zijn nu net uit esosha en op weg naar walvisbaai nog 3 welen te gaan groet Arnold