Vrijheid Blijheid!

12 maart 2015

Hallo lieve mensen in Nederland,

De laatste weken in Malawi vliegen voorbij!

Amayi ndi Abambo ku Holland
Begin februari kwamen papa en mama een bezoekje brengen. We hebben genoten van het beleven van the warm heart of Africa, Malawi. De geuren, kleuren, Chichewa-woorden en nog veel meer kwam weer naar boven in alle herinneringen. In de eerste mini-bus die we namen werd ik al verkocht voor 1 miljoen kwacha, fijn om je ouders hier te hebben ;)

We zijn een paar dagen in Lilongwe geweest, waar het vooral veel bijkletsen met Mitress en Sydney was. Daarna richting Mua, waar we bijna een week hebben doorgebracht en eigenlijk niet zoveel hebben gedaan. Beetje meegekeken op school, met de kids gespeeld en ze verblijd met leuke spelletjes uit Nederland en gekletst met elkaar, de zusters en leraren. Daarna een kort bezoekje aan Dedza, waar papa en mama 'ons' huis konden zien en een rondleiding door het ziekenhuis kregen. De tijd vloog razendsnel voorbij, maar we hebben een heerlijke tijd gehad samen!

Northern Malawi
Daarna heb ik nog een dagje in Lilongwe doorgebracht met wat andere vrijwilligers en ging ik samen met Lea naar het noorden. Een paar dagen chillen aan het meer in Nkhata bay, gaan stappen met de locals en een bloedjehete hike gedaan. Het plan was om de boot te nemen naar Likoma Island, maar nadat al die mensen 4 uur lang de boot hadden volgeladen, voeren we na 10 minuten weer terug, omdat de motor het niet goed deed. Pepani kwambiri, maar het is niet anders. 2 dagen later alsnog de boot genomen, alleen besloot Lea niet meer mee te gaan, vanwege de onduidelijkheid wanneer en of er snel weer een boot terug zou varen. Met een leuke groep mensen hebben we 5 dagen op Likoma Island doorgebracht, waar we vooral NIETS hebben gedaan, of nouja.. snorkelen, zwemmen, lokale kano's uitproberen, wandelen, eten, zonnen, spelletjes spelen en zelfs nog waterskieen! Daarna met de boot terug naar Nkhata, om meteen door te gaan naar Mzuzu. Hier heb ik Carla en Mariska opgezocht, die weer terug in Malawi zijn nadat Mariska helemaal is hersteld van haar ziekte. Erg leuk om bij te kletsen en te zien waar zij werken.

Na Mzuzu werd het tijd voor de befaamde Mushroomfarm in Livingstonia. En ja, het was zo mooi en fantastisch zoals iedereen al vertelde. Ik kreeg een upgrade in een supermooie kamer, dus hoefde m'n tentje niet op te zetten in de regen.. Heel fijn! Prachtige uitzichten, leuke mensen en gewoon een geweldige plek. Ik had echt weer even een moment om te beseffen hoe godsgruwelijk goed ik het wel niet heb. Ik heb zoveel vrijheid hier in Malawi, kan precies doen waar ik op dat moment zin in heb en doe dat ook steeds. Het loopt op de ene of andere manier allemaal zo gemakkelijk. Ik hoor van veel mensen dat ik er zo gelukkig uitzie op de foto's, en ja.. Dat ben ik ook!

Mua
En nu ben ik weer in Mua.. waar de kinderen mij ook zo gelukkig maken! Heel fijn om weer terug te zijn en ik ben elke avond kapot, want heb de dag boordevol activiteiten met de kids gepland.
Afgelopen weekend kwamen Samuel, Dalitso, Rick en Fenia langs in Mua. De kinderen waren zeer verontwaardigd toen ze 4 donkere kinderen uit de bus zagen komen, aangezien ik had gezegd dat mijn broers en zus uit Lilongwe kwamen. Iedereen opgewonden aan de straat, maar waar waren de azungu?!! Haha!
Geweldig om te zien hoe makkelijk iedereen interacteerde met de dove leerlingen. Alle meisjes zijn ondertussen verliefd op Samu, die de kids flink entertainde met zijn acrobatische kunsten. Heel gezellig om een weekendje met hen in Mua door te brengen!

We hadden deze week ineens dinsdagmiddag al geen school meer, omdat STD 8 examens heeft en alle lokalen bezet zijn door de dove en horende leerlingen van STD 8 in Mua. Beetje jammer voor de andere kinderen... maar zo gaat het hier nu eenmaal. Ik ben er al niet meer van onder de indruk.
Ik heb de vrije dagen maar benut om dingen uit te zoeken op internet en wat laatste dingen aan te schaffen voor school. Vanmiddag vertrek ik naar Senga Bay, lekker relaxen aan het meer... Genieten doe ik hier genoeg!

1. Esther Bels:
    12 maart 2015
    Annemiek, ben weer helemaal up to date! Wat doe jij veel zeg en zoveel goeds en moois. Heb er eigenlijk geen woorden voor....je bent een uniek persoon, liefs essie