Back home!

28 juni 2015

Hallo allemaal! Zoals voor de meesten wel bekend is, ben ik weer terug en happy in Nederland. Om jullie nog even op de hoogte te stellen van de laatste maanden, schrijf ik hierbij mijn allerlaatste verhaal.

Nadat ik eind april was uitgezwaaid in Malawi, ging ik met de bus naar Zambia. Ik heb een weekendje gecouchsurfd in Lusaka, waar ik erg onder de indruk was van de luxe shopping malls, de vele auto's en de grote verschillen met Malawi. Achterop de motor Lusaka verkend en van het uitgaansleven genoten.

Daarna ging ik weer terug naar Livingstone, waar ik de Zambiaanse kant van de Victoria Falls heb bewonderd. Zeiknat door de watervallen, en ik had natuurlijk een lange broek aan. Moest nog een beetje wennen dat blote knieën wel gewoon geaccepteerd zijn in dit soort plaatsen. Via Zimbabwe door naar Botswana, waar ik op bootsafari en game drive ben geweest in Chobe Nationaal Park. Ik vond het erg mooi, maar het was fijn dat dit mijn laatste park was. Ik heb voorlopig mijn portie nationale parken wel gehad.
Vanaf Chobe wilde ik graag een bus, maar die was al weg of ging niet of wat dan ook. Al vrij snel had ik een lift te pakken, en gelukkig mochten mijn beste vrienden uit Uganda (sinds 2 minuten) ook mee. Onderweg meer olifanten en giraffen gezien langs de weg dan in Chobe, en dankzij het tempo van onze chauffeuse was ik nét op tijd voor de bus naar Maun. Het zag er in Botswana allemaal een stukje georganiseerder en netter uit. Mensen zijn vriendelijk en erg beleefd, maar iets gereserveerder dan in andere Afrikaanse landen waar ik ben geweest. In Maun kwam ik natuurlijk meteen mensen tegen die ik al eerder had ontmoet, klein wereldje.. Dus ik had meteen een plekje in de mokoro (traditionele boot in Botswana) bemachtigd. Met 2 Engelsen en een Amerikaan heb ik 2 dagen in de Okavango Delta doorgebracht. Hier hebben we, op een paar wandelingen en een duik in de delta, niets gedaan. Genoten van de zonsondergang, mooie verhalen en noodles voor ontbijt, lunch en diner. Heerlijk om in de delta te zijn, ik raad het iedereen aan!

Daarna heb ik de Amerikaan overgehaald om met mij mee te gaan naar Namibia. Een onvergetelijke lift van de grens naar Windhoek met een botsing met Pumba en 2 bijzondere vrouwen. Mocht je het verhaal willen horen, dan vertel ik het wel in real life. Ik kan dat niet opschrijven, het is té mooi!
In Windhoek konden we uiteindelijk geen geschikte mensen vinden om een auto mee te huren, dus besloten we maar lekker met z'n 2en in het kleinste en goedkoopste autootje op roadtrip te gaan. Spitzkoppe was onvoorstelbaar mooi, Swakopmund een beetje raar met al die Duitse senioren en de Sossusvlei was bizar, toeristisch, maar bijzonder.
Op de een of andere manier is het ons gelukt om zonder schade de auto weer in te leveren. Iedereen had wel een lekke band of kapotte voorruit gehad, maar ons lieve autootje stelde ons niet teleur op de onverharde wegen van Namibia.

Na nog een avondje in Windhoek bij Joe's Beer house gingen we samen door naar Kaapstad. Daar heb ik van de tafelberg geabseild en met wat Malawianen die ik daar tegenkwam een biertje gedronken (kleine wereld!). Ik kon bij mijn travelbuddy uit Namibia blijven slapen, dus dat was een luxe (en gratis!). Kaapstad is geweldig leuk, met erg veel leuke restaurants, koffietentjes en bars.. Zonder geld en met koud en miezerig weer was het alleen niet zo denderend, dus besloot ik maar om even terug naar Malawi te gaan. Ik weet het, het klinkt een beetje als een emotionele beslissing, en dat was het ook.

En wat was het toch fijn om weer in Malawi te zijn! Ik werd zo gelukkig toen ik allemaal Chichewa om me heen hoorde en ik het nog steeds best goed kon verstaan! Lekker een paar dagen bij de Kabwadza's doorgebracht, naar Zomba en Cape Maclear geweest en natuurlijk in Mua. De verbaasde gezichtjes van de kinderen waren onbeschrijflijk! De zusters leken oprecht blij dat ik terug was en gingen meteen 'mijn' huisje poetsen, "Chimwemwe, how long will you stay this time? 3 or 6 months?" Eeeh, ietsje korter ;-)

Heerlijk om met mijn enige vriendin in Mua bij te kletsen (dat was echt nodig!) en erg fijn om van alle kinderen de verhalen te horen. Ook op school was het goed om te zien hoeveel er was veranderd in die korte tijd. De kinderen hadden alweer zulke grote stappen gemaakt! Voornamelijk omdat (bijna) iedereen gehoorapparaten had gekregen, wat een verschil!! Ik heb nog een 'serieus' gesprek gevoerd met de headmaster omtrent de naai- en timmerlessen, die blijkbaar zijn gestopt sinds ik Mua heb verlaten. Helaas kon ik het maar kort met hem erover hebben, omdat hij de middag en avond voor mijn vertrek 'enjoyment' in de kroeg nodig had. Hij begon met excuses, maar had volgens mij zo'n kater dat hij het zich uiteindelijk er gemakkelijk vanaf maakte door te zeggen dat de kinderen onwaarheden verspreiden.

Mua is echt een speciaal plekje geworden. Ik zou er nooit meer zo lang les kunnen geven, maar ik zou erg graag eens in de zoveel tijd een bezoekje willen brengen aan deze kinderen. Gewoon om lekker met ze te kletsen, ze aan te horen, met ze te spelen en me weer onder te dompelen in het Malawiaanse dorpsleven.

Na alwéér afscheid te hebben genomen in Malawi, ging ik met de bus naar Zuid Afrika. In Johannesburg een leuke tijd gehad en al snel kon ik Heleen verwelkomen op het vliegveld. Samen hebben we een geweldige reis gehad. Zuid-Afrika is zo mooi en groot en er is zo ontzettend veel te doen. Die 3 weken waren eigenlijk veel te kort. Zuid Afrika heeft goede wegen, mooie hostels, lekker eten en wijntjes, veel backpackers en het weer was ook nog goed! Ik heb erg genoten van onze hikes, het surfen en de stoere activiteiten die we hebben gedaan.

Ondanks dat de tijd voorbij vloog, had ik erg veel zin om weer naar Nederland te gaan. Na 10 maanden verlang je soms best een beetje naar je familie, vrienden die niet zo oppervlakkig zijn en het gemakkelijke leven in Nederland. Ik kon niet wachten om lekker op de fiets overal naartoe te gaan. Die vrijheid en veiligheid is toch iets heel bijzonders, daar mogen we trots op zijn in Nederland! Het fijne van reizen is natuurlijk altijd het thuiskomen, en daar was ik helemaal klaar voor..

Wherever you go, go with all your heart...

1. Andrea Muñoz:
    14 augustus 2015
    Muy interesantes y divertidas tus vivencias en Africa!!